De zegereeks voortgezet…

13 oktober 2019 15:30

Met een 3-5 overwinning op ’t Fean werd de vierde overwinning van dit seizoen aan de ketting van Bob Pontjodikromo geregen. De trainer, bezig aan zijn eerste seizoen bij de groen witten, had een paar wijzigingen in het elftal doorgevoerd.

Zo begon Ronnie Spijkerman voor het eerst in de basis en stond in tegenstelling tot vorige week ook Jordi Schuiling bij de eerste elf op het wedstrijdformulier. Dit ging ten koste van Jos Schultinga en Maycon Kuiper, die samen met Kevin van der Kooi en reservekeeper Jasper Hofman op de bank moesten plaatsnemen. Brian Tefi was doorgeschoven naar de rechterkant en vormde met Stad en Jacobs het aanvalsfront.

Toen scheidrechter Hasse Aartsen, die uitstekend leidde, even na half drie de wedstrijd leven inblies waren de aanvallende intenties van Zuidhorn meteen duidelijk. In de tweede minuut was er de eerste kans voor de topschutter van de 2e klasse I, Jaap Jacobs. Een paar minuten later kon Jacobs net niet de punt van zijn schoen tegen het leder krijgen na een vrije schop die werd genomen door Wouter de Boer, waardoor de bal over de achterlijn verdween. De ploeg van trainer Mark Bosma had zich op het zware veld niet ingegraven, zoals een goede Nijlander dat gedaan zou hebben en dat zorgde voor een aantrekkelijke partij voetbal. In minuut elf kopte Jacobs na een voorzet van Milan Stad snoeihard op de paal. Een waarschuwing voor de ervaren keeper Jelmer van der Meer. Even later was het raak: een pass van Ruben Kooistra op Stefan Smit, die een één twee aanging met Thijs Zwarteveen en daarna het vuur uit zijn schoenen schoot. Jelmer van der Meer kon het schot ternauwernood keren, maar Jaap Jacobs stond op de juiste plek om genadeloos de 0-1 te maken.

De feansters waren wakker geschrokken, terwijl de gasten wat in slaap gesust werden door de voorsprong. Want na een mooie aanval over rechts was het Jens Hamstra die in de 28e minuut Lars Striesenou passeerde. Zuidhorn was niet uit het veld geslagen, in tegendeel, want een corner van Wouter de Boer werd door Brian Tefi beloond met een doelpunt. Door de grensrechter en de verdedigers werd gedacht aan buitenspel, maar de scheidsrechter was zo resoluut als een één twee is, 1-2. Toch was de scherpte er nog niet, ondanks de aanmoedigingen van de wederom in groten getale aanwezige Zuidhorn-supporters. Na een overtreding van Ruben Kooistra, ter hoogte van de middellijn, werd de vrije bal snel genomen en daardoor werden de verdedigers en middenvelders volledig verrast. Erwin Tabak kon eenvoudig scoren, een wake up call. Het geluid van deze wekker werkte beter dan de instructies vanaf de bank, want nog geen vijf minuten later viel de mooiste goal van de middag. Vanaf links bediende Milan Stad Jordi Schuiling, die zich ontdeed van een aantal verdedigers als een dop van een bierfles op een hete zomeravond en met een geweldig schot de 2-3 liet noteren.

Schuiling was er nog niet klaar mee; na de theepauze maakte hij zijn basisplaats meer dan waar. Hij ging op het juiste moment in de aanval - net als Bauke Mollema 1.500 kilometer verderop - en met een kopbal zorgde hij voor de 2-4. De boys van Pontjo hadden de overwinning op zak net als de Zuidhorner Bauke Mollema op dat moment in de ronde van Lombardije. Coach Bosma wisselde nog twee keer, maar kreeg geen grip meer op het middenveld. Toch kwam de spanning nog even terug op Sportpark ‘De Ketting’ toen na een foute ingooi van Stefan Smit Milan Stad ook in de fout ging. Een typisch voorbeeld van vlek-op-vlek. Hij beantwoordde het duw- en trekwerk van zijn tegenstander met een tackel van achteren: rood! Zo zag hij twee kleuren, want voor rust had hij al geel gekregen.

Maar er was één speler die nog meer kleuren zag deze middag, namelijk Lars Striesenou. In de overtalsituatie gaven de feansters nog een keer gas en Ten Hoeve frommelde de bal achter de doellijn: 3-4. Keeper Striesenou viste de bal uit het net, maar werd daarbij belaagd door een aantal spelers, waarbij hij vol op het achterhoofd werd geschopt. Nadat hij alle kleuren van de regenboog en tal van sterren had gezien stortte hij in het groen en bleef liggen. De scheidrechter had niet gezien wat er gebeurde - zo gaf hij na afloop van de wedstrijd toe - en deed het richting de dader af met geel voor het inlopen op de keeper. Helaas kon Striesenou na de behandeling door dokter Be niet verder. Hij werd vervangen door Jasper Hofman, die zo onverwacht zijn debuut in de hoofdmacht kon maken.

Met nog tien minuten op de klok leek het er even op dat het nog spannend zou worden. Maar de opdracht van trainer Bosma om Hofman veelvuldig te beproeven was niet effectief. De keeper van O19 bleef rustig en hield de nul. Trainer Pontjo had al even eerder de moegestreden Tefi gewisseld en voor hem was Jos Schultinga in het veld gekomen. Hij was een plaaggeest voor de drie verdedigers en werd drie keer onderuit gehaald. De laatste keer was in het 16-metergebied, waarbij de verdediger kinderlijk in zijn schijnbeweging liep en dat corrigeerde met een overtreding. De penalty was een prooi voor de adelaar, 3-5. Kort daarna werd de wedstrijd naar het verleden gefloten. Ondanks het verlies van de thuisploeg was er aansluitend een feest in de gezellige kantine waar het goed toeven was.