Koploper Burgum een maatje te groot

8 maart 2020 21:30

Na twee weken zonder competitiewedstrijd ging Zuidhorn op bezoek bij de koploper. Het begin van een serie zware wedstrijden: Burgum, VEV’67 en Marum.

Deze middag kon trainer Pontjo vanwege een schorsing geen beroep doen op Brian Tefi en verder was Lars Striesenou afwezig vanwege ziekte. Daarom begonnen de jongsters Eric Cruiming en Jasper Hofman in de basis op het kunstgras van sportpark Koningshof.

Scheidsrechter Van der Wal had de wedstrijd nog maar goed en wel leven ingeblazen, of de 1-0 stond al op het scorebord. Een van de verdedigers van Burgum trapte de bal blind naar voren om onder de druk van Zuidhorn uit te komen. De bal kwam midden op de helft van Zuidhorn terecht en in plaats van de bal aan te nemen schoot keeper Hofman de bal weg. Daarbij raakte hij de bal niet goed, zodat die vervolgens door een tegenstander vanaf twintig meter in het lege doel werd geschoten. Het was het enige foutje dat de goalie die middag zou maken. Zuidhorn rechtte de rug, stroopte de mouwen op en nam het heft in handen.

Dat leidde in minuut 9 tot de eerste kans voor de mannen in het groen-wit. Linksback Eric Cruiming onderschepte de bal, speelde zichzelf knap vrij en gaf een pass op Ruben Buursema. Die haalde solerend de achterlijn en gaf de bal strak voor op Milan Stad, maar jammer genoeg scheerde diens schot over de doellat. Nog geen twee minuten later gaf Ruben Kooistra een bal op Stefan Smit die na een één twee met Ruben Buursema de bal voorzette. Helaas was de Eagle net iets te vroeg opgestegen.

In de 20ste minuut werd Thijs Zwarteveen onderuitgehaald, net voor de rand van het strafschopgebied. De scheidsrechter van dienst gaf voordeel maar het bleek geen voordeel te zijn, omdat Milan Stad buitenspel stond terwijl hij de bal kreeg aangespeeld. Een klein foutje van de overigens goed leidende Van der Wal.

In de 35ste minuut was het dan wel raak! Een corner van Wouter de Boer werd door Stefan Smit bij de 1e paal doorgekopt naar Jaap Jacobs, die onberispelijk raak kopte. De gelijkmaker was terecht, want Zuidhorn had het betere van het spel. Burgum kon niet meer dan de lange bal spelen. Vlak voor de thee had Thijs Zwarteveen de kans om zijn team op voorsprong te zetten. Na een mooie actie van Milan Stad, de handenbinder voor Cor Pieter Pander, kreeg hij de bal op een presenteerblaadje maar zijn schot miste precisie. Daardoor was het een eenvoudige prooi voor keeper Tolman.

De tegenstoot van Burgum leidde tot een serie van vier corners voor de thuisploeg, die stuk voor stuk onschadelijk werden gemaakt door de hechte verdediging van Zuidhorn. De massaal meegereisde supporters gingen aan de koffie, terwijl de beide trainers in de rust hun ploeg op scherp stelden voor de tweede helft.

Die was nog geen vijf minuten oud of er kwam een geweldige counter vanaf de rechterkant, ingeleid door Milan Stad die hij helaas niet kon verzilveren. Minuut zestig was vervolgens het kantelpunt in de wedstrijd. Na een overtreding op Thijs Zwarteveen, die met geel werd bestraft, ging de vrije trap vanaf 30 meter richting Jaap Jacobs. De verdedigers konden hem de bal maar net ontfutselen, maar daarmee kwam de bal voor de voeten van Ruben Buursema die genadeloos uithaalde. Met meer geluk dan wijsheid werd zijn schot door een speler net voor de doellijn gekeerd.

Zuidhorn beloonde zichzelf niet en dat deed Brugum even later wel. Het was een klutsgoal: een corner die werd ingeschoten, belandde via een speler van Zuidhorn tussen de palen. In plaats van 1-2 werd het dus 2-1. In de 65e minuut was het wederom raak voor Burgum. Ook ditmaal werd een bal op zijn weg naar het doel van Hofman van richting veranderd: 3-1. Zuidhorn probeerde het nog wel, maar waar het in de eerste helft net wel lukte, lukte het in de tweede helft net niet. In de 80e minuut haalde trainer Pontjodikromo Ruben Kooistra naar de kant en nam Ronnie Spijkerman zijn plek centraal in de verdediging in.

Korte tijd later werd de bal door de Zuidhorner defensie niet goed weggewerkt en kon de rechterspits van Burgum vol uithalen: 4-1. Diep in de tweede helft was er nog een schot van Eric Cruiming na een combinatie met Ruben Buursema, maar de keeper liet zich niet meer verrassen. Dezelfde Cruiming beging even later een overtreding op de rand van de zestien. De vrije trap die volgde werd van richting veranderd en dat resulteerde in de 5-1.

Dat was ook de eindstand, hoewel ietwat geflatteerd. De trouwe supporters hadden een wedstrijd gezien met twee gezichten. Een eerste helft met een dominerend Zuidhorn en een tweede helft waarin kampioenskandidaat Burgum meer combineerde dan in de eerste helft en het betere van het spel had.