Zuidhorn 1 - Peize 1

2 september 2020 1:15

De eerste officiƫle wedstrijd sinds het begin van de coronacrisis. Voordat de bal ging rollen was er een minuut stilte ter nagedachtenis aan Aswin Roolvink. Jarenlang een trouwe supporter van het eerste elftal en op 6 maart jongstleden overleden. Uit respect droegen de mannen in het groen-wit een rouwband.

Het was duidelijk te zien, dat de mannen van Bob Pontjodikromo erg moesten wennen aan het gras van het hoofdveld. Maar het heft werd in handen genomen en dat resulteerde in de 2e minuut al tot een enorme kans voor Ruben Buursema. Daarna volgde er nog een aantal kansen. In de 14e minuut was het dan raak. Een pass van Wouter de Boer, die met Stefan Smit het centrale duo vormde, werd door Thijs Zwartveen omgezet in een doelpunt: 1-0.

Zuidhorn hield daarna het overwicht, terwijl Peize zich massaal liet inzakken en bleef loeren op de counter. Het lukte de heren uit Peize echter niet om te profiteren van de foutjes in de opbouw van Zuidhorn.

Een flinke tegenvaller was het uitvallen van Wouter de Boer, die tijdens een aanval 20 meter voor de goal onreglementair tot stoppen werd gebracht. Met een schouder uit de kom moest Wouter in de 23e minuut het veld verlaten. Hij werd vervangen door Bart Brandts Buys. Ruben Kooistra verhuisde daardoor naar het centrum. Aan het einde van de eerste helft was er nog een schot op doel van Milan Stad. Hij zette de aanval keurig op via een een-twee met Erik Cruiming, maar zijn doelpoging werd uiteindelijk gekeerd door de keeper.

In de rust bleef Ruben Buursema in de kleedkamer achter en kwam Jos Schultinga het veld op. Het wedstrijdbeeld bleef hetzelfde, want Peize hield veel mensen achter de bal en probeerde met snelle uitvallen onze verdedigers te verrassen. Dit lukte in de 47e minuut; balverlies op het middelveld  werd afgestraft door een diepe bal. Deze kwam terecht bij de spits van Peize, die resoluut de bal in het doel van Zuidhorn schoot: 1-1.

Peize legde zich toe op het ontregelen van het spel van Zuidhorn door veelvuldig overtredingen te maken. Zo werd de doorgebroken Jaap Jacobs met gestrekt been van achteren neergehaald. Een geluk, dat hij alle ledematen nog had en de wedstrijd kon voortzetten. Een aanslag met voorbedachten rade, maar de scheidrechter van dienst hield vreemd genoeg de kaarten op zak.

Dezelfde Jaap Jacobs scoorde in minuut zestig, nadat Jos Schultinga twee man had uitgekapt en de bal op het hoofd van de aanvoerder deponeerde, 2-1. De vreugde was helaas van korte duur, want nog geen minuut later scoorden de Drenten opnieuw de gelijkmaker. Na balverlies rond de middellijn werd het speeltuig snel ingespeeld op hun spits, die Stefan Smit uitkapte en daarna met een bal in de verre hoek de 2-2 op het scorebord liet noteren.  Ondanks aandringen van de kant van Zuidhorn lukte het niet meer om tot scoren te komen.

Volgende week staat de bekerwedstrijd in Friesland tegen Bergum op het programma en midweeks (1 september om 20.00 uur) is er nog een oefenwedstrijd tegen Nieuw Roden.

Opstelling:
Iddo Kooistra, Eric Cruiming, Wouter de Boer (23e minuut Bart Brandts Buys), Stefan Smit, Ruben Kooistra, Martijn Smit, Milan Stad (75e minuut Hugo Koek), Thijs Zwarteveen, Jordi Schuiling (80e minuut Stefan Nieborg), Ruben Buursema (45e minuut  Jos Schultinga), Jaap Jacobs.

Geel: Thijs Zwarteveen en Stefan Nieborg

5AD35CAC-CF38-40B7-BF55-2ADE0F6E4879.png