Zuidhorn doet goede zaken tegen Nijland

Zuidhorn 1

Nijland 1

Mannen zaterdag, 1, 2e klasse I

7 november 2015 14:30

Walters, AJ

Onbekend

Zuidhorn heeft de goede thuisserie een vervolg gegeven door de wedstrijd tegen subtopper Nijland met 1-0 te winnen.

Het was een verdiende zege in een weinig spectaculaire wedstrijd. Zuidhorn bleef geduldig en de winnende treffer van Steenbergen viel in de 79e minuut.  Nijland kreeg vier gele kaarten en trainer Douwe Posthuma werd met rood achter het hek gestuurd. Het was de eerste wedstrijd van de tweede periode.

Nijland en Zuidhorn hebben de minst gepasseerde defensies van de 2e klasse I en bijna alle andere ploegen scoren vaker dan Zuidhorn en Nijland. Op voorhand kon gemakkelijk gesteld worden dat de goals schaars zouden zijn en dat vermoeden werd bewaarheid. Nadat FC Groningen directeur Hans Nijland de pupil van de week, Mats Balkema, op weg had gestuurd kon de wedstrijd daarna echt beginnen.

Binnen een minuut liet Nijland zien waar het goed in is en waar Zuidhorn voor gewaarschuwd was. De bal werd veroverd, bliksemsnel diep gespeeld en spits Nico Pieter Bonnema liet meteen zijn kwaliteiten zien. Bij balverlies plooiden de gasten terug op eigen helft en mocht Zuidhorn de bal hebben. Daar kwam ook wel wat gevaar uit, meestal uit vrije schoppen van Laurens Bloem. Na een pass van Bloem schoot Jaap Jacobs na een kwartiertje naast en na een overtreding op Steenbergen schoot de captain zelf ook naast de goal van doelman van Peter van Dalfsen. Nijland schakelde steeds goed om en kreeg in het eerste kwartier al drie hoekschoppen.

Souvereine goalie
Bonnema zag een aardig schot gestopt door de weer soeverein keepende Groothof en na een vrije trap schoot Arjen van der Belt (die speelde  in plaats van Bauke Poelsma, die vorige week zijn neus brak) naast. Bart Brandts Buys was het dichtst van alle 22 acteurs bij een doelpunt, maar zijn kopbal na een vrije trap van Bloem werd in de 37e minuut van de lijn gehaald door Cor Goeman.

Na de weinig verheffende eerste helft begrepen de Zuidhorn–spelers en hun begeleiding heel goed dat er wat meer moest gebeuren om deze sterk en met veel mensen verdedigende tegenstander op de knieën te krijgen. Dat lukte uiteindelijk ook en al in de eerste minuut na de doelwisseling schoot Jan Peter Steenbergen hard over na mooi voorbereidend werk van Jos Schultinga en Kevin van der Kooi. Na een minuut of tien herhaalde hetzelfde trio dit kunstje nog een keer en het resultaat was ook gelijk, hard geschoten, maar net over.  Tussen die twee goede mogelijkheden door schoot Sjoerd Jan Talsma aan de andere kant  net naast na een knappe actie van Bonnema.

Trainer Douwe Posthuma (die een jaar of tien geleden zelf een gevreesde spits van Nijland was) was het niet eens met een beslissing van de goed leidende arbiter Tonny Walters uit Nieuwe Pekela. Toen Posthuma niet inbond toonde de scheidsrechter hem rood en moest de trainer achter het hek. Zijn stemming werd er niet beter op. Assistent Pyt Nota nam het commando van de blauwwitten over. Zuidhorn bleef sterker.

Net geen kroonjuweel
Steenbergen stak de bal na een ingooi van Schultinga in aardig vrije positie voor het doel langs, maar hij kon de vrije man niet vinden. Jaap Jacobs kopte net naast na een voorzet van Wouter de Boer en na een sterke actie van Schultinga kon Kevin van der Kooi het kroonjuweel niet vinden.

De gasten bleven razendsnel omschakelen en Elmer Woudstra kreeg na zo’n flitsende counter een aardige kopkans, maar hij zocht het doel te hoog. Een mooie voorzet van Wouter de Boer werd door Cor Goeman onbedoeld op de lat boven zijn eigen doelman getikt en De Boer kreeg een prima schotkans, maar schoot wat gehaast naast. Jordi Schuiling kwam de hard werkende Ruben Kooistra vervangen en bij de gasten kwam Erwin Hoekstra in de ploeg.

Nadat Nijland nog een keer akelig gevaarlijk uitbrak viel de luid bejubelde en  alles beslissende treffer voor Zuidhorn toch nog.  De 79e minuut was inmiddels aangebroken toen Laurens Bloem met een knappe pass Jaap Jacobs bediende. De spits draaide zich vrij en schoot knalhard op de vuisten van doelman Van Dalfsen, waarna Jan Peter Steenbergen attent de rebound verzilverde: 1-0. Nu moest Nijland wel komen, maar behalve wat dreigende vrije trappen leverde dat niet veel op. De lange mannen kwamen  wel mee, maar Daan Kocken Ronnie Spijkerman heersten in de lucht.

De kansen die er nog kwamen waren voor Zuidhorn, dat nu naar hartenlust kon counteren. Er kwamen nog drie kansen. Na een prachtig hakje van Steenbergen schoot Wouter de Boer naast in een aardig vrije positie. Een counter met Van der Kooi en Jacobs in de hoofdrol leverde ook geen bevrijdende 2-0 op en in blessuretijd was Kevin van der Kooi opnieuw dicht bij zijn eerste competitiedoelpunt.
Toen arbiter Walters de wedstrijd naar de historie floot kon een blij en opgelucht Zuidhorn drie punten bijschrijven en met Lytse Hille en Hans Nijland nog een feestje bouwen. Doelman Marcel Groothof is met een gemiddelde van precies 1 tegentreffer de minst gepasseerde keeper van 2I.

Opstellingen
Zuidhorn: Groothof; Kocken, Spijkerman, Bloem, De Boer, Schultinga, Van der Kooi, Kooistra (72: Schuiling), Brandts Buys, Steenbergen, Jacobs.

Nijland: Van Dalfsen, S.J. Kooistra, Goeman, Van der Belt, F. Kooistra, Eppinga, E. van der Wal, A. van der Wal, Woudstra (70: Hoekstra), Talsma, Bonnema.

Kaarten
Geel: Brandts Buys ( Zuidhorn), Eppinga, Eelke van der Wal, Goeman, Fokke Kooistra (Nijland). Rood: trainer Posthuma (Nijland).